آمار سایت

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 75
  • بازدید دیروز : 308
  • بازدید کل : 412432

رساله پایان‌نامه ارشد معماری با عنوان «طراحی مجتمع تجاری تفریحی با هدف افزایش تعاملات اجتماعی و سرزندگی شهروندان» (فایل word قابل ویرایش)


رساله پایان‌نامه ارشد معماری با عنوان «طراحی مجتمع تجاری تفریحی با هدف افزایش تعاملات اجتماعی و سرزندگی شهروندان» (فایل word قابل ویرایش)

رساله پایان‌نامه ارشد معماری با عنوان «طراحی مجتمع تجاری تفریحی با هدف افزایش تعاملات اجتماعی و سرزندگی شهروندان»

(فایل word قابل ویرایش)

 

این رساله توسط گروه معماری تلار تهیه شده است. از این بابت مشابه آن در وب وجود ندارد. رساله در 173 صفحه تنظمیم شده و دارای 151 منبع است. متن مطابق استانداردهای نگارش متون علمی تنظیم شده و برای ارائه رساله کارشناسی ارشد معماری مناسب می‌باشد.

 

فایل قابل ویرایش رساله به صورت word با فهرست کامل مطالب، جداول، تصاویر، نقشه‌ها و نمودارها ارائه شده است.

 

می‌توانید اطلاعات تکمیلی راجع به این رساله را از طریق فایل رایگان زیر دریافت نمایید:

لینک دانلود اطلاعات اولیه رساله «طراحی مجتمع تجاری تفریحی با هدف افزایش تعاملات اجتماعی و سرزندگی شهروندان»

 

 چکیده:

از دیرباز فضاهای تجاری عنصری کلیدی در ساختار فضایی شهرهای ایران بوده‌اند. بازارهای سنتی همواره به عنوان قسمتی از نمود فرهنگی شهرها مطرح بوده و حیات شهر به آن‌ها وابسته بود. شهرها به واسطه‌ی بازارهایشان جایگاه خود را تعریف می‌کردند از اینرو حضور مردم در بازار پررنگ و مستمر بوده است. این حضور منجر به بروز تعاملات اجتماعی گسترده در بازارها می‌شده است. در محیط شهری امروز، طراحي يك مجتمع تجاري بر اساس اصول معماري پايدار در حوزه‌های مختلف اقلیمی، کالبدی، اجتماعی و عملکردی می‌تواند، حضور اجتماعی افراد را در فضاهای عمومی تسهیل کرده و بعد انسانی محیط‌های شهری را ارتقاء دهد.

هدف اصلی این پژوهش دستیابی به معیارهایی کالبدی موثر بر ارتقاء تعاملات اجتماعی در فضاهای عمومی تجاری است. این امر مستلزم آگاهی از شخصيت یک مجموعه تجاری و نقش آن در شكل‌دهي به یک پهنه شهری است. از اینرو این رساله، در هفت فصل به بررسی فرضیات پژوهش پرداخته شده است. پس از بیان ساختار تحقیق در فصل دوم کلیات موضوع بر اساس مبانی علم روانشناسی محیط، استخراج شد. در فصل سوم نمونه‌های مشابه بررسی و در فصل چهارم برنامه فیزیکی و مبانی طراحی ش معرفی شده‌اند. در فصل پنجم برای آزمون فرضیات معیارهای اصلی طراحی در سه محور معیارهای عینی، ذهنی و فرهنگی تعریف شد.

در این طرح با توجه به سلسله مراتب استقرار فضاها و احترام به نيازهاي رواني انسان تلاش شده است با تلفيق بنا با طبيعت، مجموعه‌ای طراحی شود که در آن تركيب احجام و عملکردها، علاوه بر ایجاد ارتباطی پویا به سرزندگی محیط منجر شود. دميدن روح به كالبد بنا از طريق حضور هرچه بیشتر افراد و بهره‌گيري از الگوهای کالبدی آشنا نیز از رویکردهای این طرح بوده است.

 

واژگان کلیدی: مجتمع تجاری، تعاملات اجتماعی، سرزندگی، طبیعت

 

 

فهرست مطالب:

 

فصل یک: ساختار پژوهش 1

1-1- مقدمه 2

1-2- طرح مسئله 3

1-3- اهمیت موضوع و ضرورت مطالعه 5

1-4- پیشینه پژوهش 7

1-5- اهداف تحقیق 11

1-6- پرسش‌های تحقیق11

1-7- فرضیات 11

1-8- روش پژوهش و کلیات طراحی 12

 

فصل دو: مبانی نظری 14

2-1- مقدمه 15

2-2- رفتارشناسی و محیط‌های عمومی 16

2-2-1- مدل لنگ: نیازهای انسانی 17

2-2-2- مدل کانتر: مولفههای مکان 19

2-2-3- فعالیت‌ در فضاهای عمومی 20

2-3- روانشناسی محیطی و تعاملات اجتماعی 23

2-3-1- انواع تعاملات 24

2-4- بازارهای ایرانی و پایداری اجتماعی 26

2-4-1- ساختار و عنصار کالبدی بازار 29

2-4-2- ارتباط انسان با محیط در بازار 31

2-5- عوامل جاذب مراکز تجاری 34

2-5-1- انواع کاربران مراکز خريد 35

2-5-2- عوامل و کاربریهای موثر در جذابيت مراکز خريد 37

2-5-3- تأثير کاربری ها و عوامل جذاب بر مراجعۀ کاربران مراکز خريد 39

2-6- معماری و کاهش مصرف انرژی 42

2-6-1- معماری هوشمند 44

2-7- جمع‌بندی 47

 

فصل ســه: بررسی نمونه‌های مشابه 48

3-1- مقدمه 49

3-2- نمونه‌های پژوهشی50

3-2-1- بررسی تجارب مرتبط با موضوع رفتارشناسی 50

3-2-1-1- تجارب ادوارد هال 50

3-2-1-2- تجارب ویلیام وایت 52

3-2-1-3- تجارب یان گل 54

3-2-1-4- تجارب بحرینی 54

3-2-1-5- تجارب عباس‌زادگان 56

3-2-2- پژوهش‌های مربوط به اجتماع‌پذیری کالبدی 57

3-3- نمونه‌های کالبدی 60

3-3-1- نمونه‌های داخلی 60

3-3-1-1- مجتمع تجاری اداری ولیعصر 60

3-3-1-2- مجتمع تجاری چارسو63

3-3-1-3- ساختمان اداری تجاری اتوبانک ملت 66

3-3-1-4- دپارتمان تجاری اطلس 68

3-3-2- نمونههای خارجی 74

3-3-2-1- پاساژ کونیس‌باو 74

3-3-2-2- ساختمان تجاری مندوزا 76

3-3-2-3- مجموعه تجاری در ساحل دوحه 78

3-3-2-3- مرکز تجاری روتردام 80

3-3-2-4-ساختمان تجاری سلفریجز 82

3-4- جمع‌بندی86

 

فصل چهار: بحث، مبانی طراحی و برنامه فیزیکی 88

4-1- مقدمه 89

4-2- روانشناسی محیطی 90

4-2-1- رفتار 90

4-2-2- ادراک 93

4-3- سرزندگی و تعاملات اجتماعی در فضاهای عمومی 96

4-3-1- مولفه‌های موثر در تعاملات اجتماعی 98

4-3-2- عوامل رواني مؤثر در تعامل اجتماعي 100

4-3-3- ايجاد عرصه عمومي به عنوان بستر روابط اجتماعي 102

4-4- کیفیات و اجتماع‌پذیری محیط 104

4-4-1- طبیعت و معماری اجتماع پذیر 107

4-5- معماری مراکز تجاری اجتماع‌پذیر 112

4-5-1-گونه شناسی مراکز خرید117

4-6- ساختمانهای خورشیدی 120

4-6-1- سیستم‌های خورشیدی 121

4-6-1-1- راهکارهای استفاده از انرژی خورشیدی121

4-6-1-2- انواع سیمستم‌های خورشیدی121

4-7- برنامه فیزیکی 123

4-7-1- بخش تجاری 123

4-7-2- بخش تفریحی 124

4-8- مبانی طراحی 125

4-9- جمع‌بندی128

 

فصل پنج: آزمون فرضیات، نتیجهگیری و ارائه پیشنهادات 131

5-1- مقدمه 132

5-2- تحلیل و بررسی فرضیات 133

5-2-1- روند انجام 133

5-3- پرسشنامه135

5-3-1- معیارها و شاخص‌ها 135

5-3-1-1- بررسی معیارهای ایجاد تنوع 135

5-3-1-2- بررسی معیارهای موثر طبیعی138

5-3-1-3- معرفی معیارهای موثر در تحلیل فرضیات 139

5-3-2- شاخص‌ها و سوالات پرسشنامه 140

5-3-3- پرسشنامه 141

5-3-4- تحلیل داده‌های پرسشنامه 142

5-6- جمع‌بندی148

 

منابع 152

 

 


مبلغ واقعی 39,500 تومان    5% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 37,525 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۵ تیر ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 167

کرج، چهار راه هفت تیر، خیابان لاله یک، پلاک 14، طبقه همکف

ارائه پایان نامه، پروپوزال، تحقیق و مقاله معماری و شهرسازی

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما